Kenapa Iklan Kita Tak Efektif?

Bismillah,

Hari ini adalah hari Hol Almarhum Sultan Johor, hari cuti umum di negeri Johor. Hari ni banyak juga program yang tak dijangka berlaku. Sebab tu hari ni saya lewat untuk menulis blog. Bukannya tak boleh menulis lebih awal pada hari sebelumnya, tetapi hari-hari lain juga turut agak sibuk untuk diisi masa lapang untuk menulis.

Ok hari ni adalah hari yang agak sudah terlewat bagi saya untuk menulis mengikut jadual dan buntu apa nak saya kongsikan di blog ini. Tiba-tiba dapat idea.

Iklan yang efektif
Antara salah sebuah iklan billboard yang efektif

Saya sebenarnya nak kongsi tips berkenaan kenapa sesebuah iklan itu kurang efektif. Sepatutnya kita boleh meraih perhatian yang lebih untuk para pembaca untuk mendapat pulangan yang lebih baik untuk perniagaan kita.

Sebelum ini saya bercakap berkenaan teknik pemasaran di internet. Sebenarnya iklan juga ada teknik untuk menjadikannya lebih efektif. Saya akan bagi contoh di bawah. Anda hanya perlu mengubah teknik berlawanan dari apa yang saya sebut.

Iklan berbentuk banner, papan tanda dan billboard
Kesilapan (antaranya...)
Kecil, terlalu banyak teks dan terletak pada kedudukan yang tidak strategik. Tidak efektif untuk sasaran di lebuhraya yang mana kenderaan bergerak laju.
Tidak perlu font nampak cantik berlengkok-lengkok tapi sukar nak faham. Tumpukan kepada matlamat agar sampai kepada minda pembaca. Dengan tulisan seperti itu kita sebenarnya menyusahkan pembaca.

Iklan banner grafik atau iklan di website.
Iklan di internet biasanya terhad untuk saiz dan teks yang perlu dimasukkan. Jika kita sudah siarkan tetapi hasil jualannya kurang memberangsangkan, apa yang perlu dibuat adalah cuba untuk menukar tajuk (Headlines), teks, atau gambar. Jangan lupa untuk mengarahkan pembaca bertindak (Call To Action) seperti contoh "Klik Di Sini Segera!"

Iklan di akhbar dan majalah
Iklan di akhbar dan majalah juga sama seperti iklan di website. Jika kita hanya mengiklan di ruangan yang terhad, cuba jadikan iklan itu benar-benar efektif. Kita boleh lihat contoh iklan lain yang menarik perhatian kita. Kaedah mengubahnya sama juga seperti iklan di website. 

Jika kita membayar lebih untuk menyewa satu mukasurat, ia akan jadi surat jualan. Ia ada kaedah atau formula pemikat yang berbeza. Tipsnya tidak dapat dikongsikan untuk hari ini. Tetapi dapatkan formula tersebut dan buatlah dengan sebaiknya.

Dan yang paling penting adalah sasaran. Siapa sasaran kita? Lelaki, perempuan, berapa umur, di negara/negeri mana yang ingin disasarkan? Juga niche kan lagi produk walaupun produk tersebut boleh buat all in one, cubalah untuk jadikan ia istimewa utuk golongan apa bagi menampakkan produk tersebut istimewa dan penjual adalah pakar untuk produk tersebut. Oleh itu tumpukan untuk niche dan sasaran kita.

Saya rasa itu sahajalah untuk kali ni. Memang terkejar-kejar juga hari ni. Tetapi jika saya teringat atau anda bertanya di ruangan komen, saya akan jawab di sini...

Ok, adios!


Nama saya Hairizal Hamidon. Saya memulakan perniagaan berdaftar sejak tahun 2007. Ilmu saya perolehi dari pengalaman juga dari sifu-sifu perniagaan konvensional dan internet. Kini saya lebih cenderung kepada pemasaran bisnes internet dan memberikan bimbingan peribadi yang saya namakan 'MEKANIK BISNES INTERNET'.


0 Ruangan Komen:

Jom la ramai-ramai kita meriahkan dengan komen di sini...