Orang Kaya Dunia 2013

Salam buat rakan-rakan di hari Jumaat yang penuh berkah ni.

Hari tu saya jenguk ke Forbes dan dapatkan maklumat serta ranking manusia terkaya di dunia tahun 2013. Sudah lama saya tak tinjau-tinjau perkembangan dunia manusia-manusia yang banyak duit ni. Setahu saya lama dah si Bill Gates tu berada di takhta manusia terkaya di dunia. Kemudian buat beberapa ketika beliau di dahului pula oleh Warren Buffet. Tapi kali ni Bill Gates bukan lagi berada di takhta liga orang paling kaya tetapi ia datang dari Carlos Slim Helu.. Ntah la.. tak pernah ingat nama dia ni, tapi tiba-tiba naik ranking nombor satu terkaya dunia 2013. Saya sempat ambil hingga ke ranking ke-22 dunia.. Orang Malaysia ada ke dalam senarai Top 20 ni? Belum lagi.. Agak-agaknya bila? Siapa? Adakah saya? Aminnn.. hehe.. 




Tapi saya nak juga tahu siapa manusia terkaya di Malaysia dan berapa ranking beliau dalam dunia... Saya tak salah jangkaan, ia masih tetap milik Tan Sri Robert Kuok. Nampaknya Tan Sri Ananda Krishnan belum dapat lagi mengatasi lelaki keturunan Cina berusia 89 tahun ini.

Orang melayu paling kaya di Malaysia kini berada di ranking ke-7 masih lagi Tan Sri Syed Mokhtar Al-Bukhary. Manakala pemilik kelab bola sepak Inggeris Cardiff City yang sudah naik ke Premier League iaitu Tan Sri Vincent Tan berada di tangga ke-9 orang terkaya di Malaysia dan ke 1107 dunia. Kira ok la, kalau di kumpulkan 2000 orang-orang terkaya dunia pada satu majlis ada jugala wakil dari Malaysia ye tak?



Tak lupa juga kepada jiran serumpun dengan kita iaitu orang-orang terkaya di Indonesia...


Saya kumpulkan mereka ini di sini bukan kerana taksubnya saya pada orang-orang kaya ni. Cuma sekali-sekala untuk menaikkan motivasi diri sahaja. Mungkin cara anda berbeza. Yang penting hari ini dan hari selanjutnya kita bersemangat!

Ok, kita jumpa lagi! Adios...

Kredit untuk majalah Forbes...

0 Ruangan Komen:

Jom la ramai-ramai kita meriahkan dengan komen di sini...