Jana Pendapatan Online tanpa Auto-Responder?

Assalamualaikum dan salam sejahtera,

List Wire - Get Your Free Autoresponder

Saya mengakui jika anda mahu menjalankan bisnes online, alat terpenting usahawan internet adalah dengan menggunakan autoresponder. Jika anda masih baru dalam dunia perniagaan online, terdapat saluran autoresponder yang boleh digunakan secara percuma percubaan atau percuma secara total.

Autoresponder berbayar terbaik pilihan saya adalah Aweber dan Getresponse. Manakala yang termurah tetapi ada kualiti seperti Norabots. Biasanya yuran penggunaan akan perlu dibayar setiap bulan. Yang percuma percubaan(trial) anda boleh dapatkan di Getresponse. Manakala yang percuma secara total saya cadangkan anda boleh gunakan Listwire. Biasalah nama pun percuma, kadang-kadang bukannya tak bagus servis dia tetapi ada pula diselitkan iklan dan ada juga autoresponder percuma yang sangat terhad untuk subscriber. Jadi, kalau anda yang masih baru dan nak belajar, boleh je guna dulu yang percuma. Bila dah benar-benar sedia barulah gunakan yang berbayar. Jadi subscriber anda akan lebih berasa yakin kepada bisnes anda.

Tapi bolehkah saya buat bisnes online tanpa autoresponder? Siapa kata tak boleh? Boleh je. Tapi saya nyatakan sekali lagi adalah lebih baik jika anda gunakan satu sistem autoresponder.

Sebenarnya buat masa ini saya juga belum berkesempatan menggunakan autoresponder. Eh, tak pernah guna? Bukan tak pernah guna, saya pernah gunakan Getresponse dan Norabots. Manakala yang percuma saya pernah gunakan Listwire. Cuma buat masa dalam kesibukan ini saya tak sempat lagi nak gunakan dan saya dah stop buat sementara. Mungkin suatu hari saya akan mulakannya semula bila saya memutuskan untuk besarkan bisnes ini dan ada orang yang akan menguruskan bagi pihak saya.

Berbalik kepada persoalan tadi, bolehkah saya buat bisnes tanpa autoresponder. Bagi saya, tepuk dada tanya autoresponder.. hehehe.. Boleh, mungkin anda juga seperti saya atau mungkin tak berapa nak konsisten untuk uruskannya atau ada sebab-sebab lain yang membataskan waktu anda, anda boleh sahaja abaikannya. Tapi apabila anda berniaga yang pasti adalah hasil bisnes anda betul tak? Jika anda tak dapat gunakan autoresponder atas alasan beberapa sebab seperti di atas, yang penting anda perlukan konsistensi dalam urusan online anda. Misalnya anda memang minat bersembang, kongsi cerita, kongsi ilmu di forum, blog atau laman sosial seperti facebook, anda perlu untuk konsisten melakukannya.

Jenis bisnes yang lebih sesuai dan kalau boleh mesti ada autoresponder adalah seperti mereka yang ingin jalankan bisnes berbentuk produk maya digital (contoh : ebook) atau bagi mereka yang mengambil komisen seperti sistem affiliate. Manakala jenis bisnes produk fizikal atau perkhidmatan/servis - baiknya jika ada autoresponder atau konsistensi dalam menjaga pergaulan dan jenama di laman-laman sosial, forum atau aktif berblog.

Saya membuat analisa dan percubaan ketika saya (1)ada autoresponder, (2)tanpa autoresponder tapi rajin dan konsisten dan (3)biarkan selama beberapa bulan tanpa konsistensi dalam pergaulan atau perkongsian di blog, facebook dan forum. Memang terdapat banyak perbezaan serta perubahannya. Urusan yang pertama dan ke-dua sangat berhasil mendatangkan pelanggan. Tetapi analisa untuk urusan ketiga - SAKIT untuk mendapatkan pelanggan. Ini kerana jika anda tidak berapa aktif, anda tidak akan dapat mengekalkan jenama, keyakinan dan kepercayaan samada rakan atau bakal pelanggan. Untuk ilmu dan pengalaman ini saya berkorban kerana nak buat analisis untuk pengetahuan anda.

Jadi jika nak buat bisnes internet tanpa autoresponder, BOLEH, tapi perlu rajin kongsi ilmu anda dan konsisten sebagai jenama diri/bisnes anda melekat diminda orang ramai yang berkemungkinan akan jadi pelanggan anda.

Jadilah 'budak baik' ketika berblogging, berkongsi di laman sosial atau berforum. Jaga etika dan jangan suka nak buat SPAMMING nanti akan buat orang tak suka, meluat, menyampah dan seterusnya menggagalkan anda untuk jadi peniaga online untuk jangkamasa panjang.

Sehingga jumpa lagi.. Adios!

1 ulasan:

  1. susah jugak nak faham otoresponder ni..saya pon lom gunakan lg..tapi on the go la...

    BalasPadam

Jom la ramai-ramai kita meriahkan dengan komen di sini...