Kaitan Sikap danTeknikal dalam Bisnes


Menurut satu kajian, seseorang yang berjaya mempunyai dua perkara yang menentukan kejayaannya. Ia adalah sikap sebanyak 75 peratus manakala teknikal adalah 25 peratus. Ini bermakna sikap seseorang itu yang akan dapat mengukur kejayaan mereka. Tetapi sebaliknya berlaku bagi kebanyakkan usahawan baru menyangka dan lebih menitik beratkan soal teknikal untuk berjaya. 


Mereka belajar mendapatkan ilmu dan mahir tetapi setakat manakah kejayaan mereka. Kita lihat berapa banyak ilmu berkaitan teknikal yang ramai tercari-cari untuk mendapatkannya tetapi ramai jugakah yang menikmati kejayaan? Berapa banyak ilmu pun yang kita belajar tetapi diri kita tidak mahu berubah, tiada kesungguhan, tiada keazaman, tiada kecekalan, tiada matlamat dan tiada tindakan di mana kejayaan itu dapat dihasilkan? 

Apa yang dimaksudkan dengan teknikal itu sebenarnya? Ia merangkumi ilmu, kemahiran dan ia termasuklah juga motivasi, dedikasi, dorongan, pembelajaran dan banyak lagi perkara yang dapat dikaitkan sebagai teknikal yang kita boleh perolehi. Benar ilmu seperti teknik itu penting untuk berjaya tetapi jika kita amati ia akan bermula dengan sikap dan diakhiri dengan sikap juga. 

Teknikal datang dari alam manakala sikap datang dari diri sendiri iaitu suatu perkara yang paling dekat dengan kita. Sikap sebenarnya semua orang sudah ada tetapi dari segi bagaimana ia dapat dizahirkan kejayaan itu datangnya dari diri kita yang akan membenarkan lorongan kejayaan itu dapat dicapai. Walaubagaimanapun teknikal itu penting untuk dipelajari dengan diiringi oleh sikap. 


Belajar untuk mendapatkan ilmu (teknikal) dan ikuti langkah demi langkah dengan teratur, banyakkan mentor tetapi mesti membawa sekali sikap yang positif demi mencapai hasil kejayaan kita. Saya sendiri dalam mod untuk belajar dan belajar. Tetapi jika sikap saya masih pada tahap biasa-biasa sahaja pun saya pasti kejayaan tidak akan dapat saya capai.


4 ulasan:

  1. When you progress as part of your health and fitness plan you may find which the bands you've got will not deliver the right assortment of resistance that you simply need to have.

    my blog post bowflex selecttech dumbbells

    BalasPadam
  2. You can't correctly hold your stomach muscular tissues tight with out possessing a potent back again.

    Look at my site - Personal Site

    BalasPadam
  3. It's possible you'll be surprised the amount of muscle mass
    you really use once you do a boxing session and also you may possibly realize that
    the day after your to begin with work out that
    you just have woken up some formerly dormant kinds.

    Feel free to visit my website; bowflex selecttech dumbbells

    BalasPadam
  4. Fairly than have got a treadmill in a single corner of your bed room and an elliptical machine from the other, the
    Bowflex Tread Climber does the operate of both of those machines in
    a very compact and upright style and design.


    Feel free to surf to my weblog - free weights for sale

    BalasPadam

Jom la ramai-ramai kita meriahkan dengan komen di sini...